Tuesday, March 18, 2014

Kini saya di alam University

Assalamualaikum ..

Kini sha di alam university .. alhamdulilah cita-cita sha untuk melangkah dan belajar di U sudah pun tercapai ..walaupun sha pernah berfikir layakkah sha untuk merasai dan belajar di university sekarang sudah terjawab ..sha pernah berfikir selepas arwah abah meninggal mungkin sha tak akan dpt sambung belajar lagi sebab tiada lagi semangat untuk sambung belajar ..tapi semua itu hanya mimpi yang telah sha lenyapkan ..sha teringat yang didepan arwah abah selepas abah melepaskan nafas yang terakhir ..sha pernah berjanji yang sha akan berlajar dengan bersungguh-sungguh jika dipikirkan balik mana janji sha kalau sha tidak mahu lagi untuk sambung belajar ..macam mana nak bekerja kalau tiada pelajaran ..hurmm bila kenangkan nasib seorang ibu yang sha memanggilnya "ma" takkan mahu biarkan ma terus melihat aku terbaring dan jadi orang yang tiada masa hadapan ..lagipun sha kan seorang perempuan selain buat keje didapur sha pun terasa bila semua kawan-kawan yang sama baya telah pun sambung pelajaran mereka sedangkan sha ? sha tak mau semua bende tu berlaku ..alhamdulilah berkat nasihat keluarga yang amat sha sayang nasihat ma , abang-abang dan kakak iparku dan juga wajah abah yang sha kenang alhamdulilah sha berjaya walaupun tak mula sama seperti kawan-kawan sha yang terus masuk ke semester satu ..sha bersyukur sha dapat sambung diploma di university teknologi mara cawangan Johor di Segamat .. terima kasih ya Allah kau telah berikan aku kesempatan ini...alhamdulilah ...

Sunday, September 8, 2013

Beza CINTA , SAYANG , SUKA DAN MINAT

Cinta - Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau buleh nak dia tahu.. dan kita sebuleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya. (dalam erti lain : cinta di tujukan kepada seseorang yg kita selalu ingat dan mimpi.. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yg ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tau je)


Sayang - Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita. (dalam erti lain : sayang di tujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dgn masalah kita dan kita jugak boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya)


Suka - Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu sangat kat dia bila tak berjumpa seminggu…(dalam erti lain : suka di tujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita. Kita akan suruh dia diam sekirangnya keng kita dah nak pecah…)


Minat - Apa sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.(dalam erti lain : minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kita mahukan… )

Tetapi kita kena ingat bahawa tanpa minat , suka dan sayang kita tidak akan CINTA pada seseorang itu…

Rahsia bulan kelahiran mengikut 25 tahun Dr. Fadhilah Kamsah

JANUARI
bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik, sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik, rajin dan setiap yg dibuat nampak keuntungan, suka smart, kemas dan teratur bersifat sensitif , berfikiran mendalam, pandai mengambil hati org lain, pendiam kecuali telah dirangsang, agak pemalu, daya tumpuan yang sangat tinggi, mudah mendisiplinkan diri sendiri, badannya sihat tetapi mudah diserang selsema, bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamirkannya, cukup sayang pd kanak-kanak, suka duduk rumah, setia pada segala-galanya, perlu belajar kemahiran sosial, cukup cemburu yg sangat tinggi

FEBRUARI
berfikiran abstrak, sukakan benda yang reality dan abstrak inteligent, bijak dan genius, berpesonality yg mudah berubah, mudah menawan org lain, agak pendiam. Pemalu dan rendah diri, jujur dan setia pd segalanya, keras hati untuk mencapai matlamat, tidak suka dikongkong, mudah memberontak apabila dikongkong, suka kegiatan yg lasak, emosinya mudah terluka dan sgt sensitif, mudah mempamirkan marahnya, tidak suka benda yg remeh-temeh, suka berkawan tapi kurang mempamerkannya, sangat berani dan suka memberontak, bercita-cita tinggi dan suke berangan-angan dan ada harapan utk merealisasikan impiannya, pemerhatian yg tajam, suka hiburan dan sukan, suka benda yg bersifat seni, sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran, berkecenderungan pd benda yg tahyul, amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros, belajar untuk mempamirkan emosi

MAC
berpesonaliti yg menarik dan menawan, mudah didampingi, sgt pemalu dan pemendam rasa, sgt baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati, sgt sensitif pd perkataan yg dituturkan dan alam persekitaran, suka pada kedamaian, sgt peka kepada orang lain, sesuai dgn kerjaya yg memberi khidmat kepada org lain, tidak cepat marah dan sangat amanah, tahu balas budi dan tahu kenang budi, pemerhatian dan penilaian yg sangat tajam, kecenderungan utk berdendam jika tidak dikawal, suka berangan-angan, suka melancong, sgt manja dan suka diberi perhatian yg sangat tinggi, kelam kabut dalam memilih pasangan, suka dgn hiasan rumahtangga, punya bakat seni dalalm bidang muzik, kecenderungan kepada benda yang istimewa dan baik, jgn terlalu moody.

APRIL
sgt aktif dan dinamik, cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal, sgt menarik dan pandai manjakan diri, punya daya mental yg sangat kuat, suka diberi perhatian, sgt diplomatik (pandai memujuk ), berkawan dan pandai menyelesaikan masalah org, sgt berani dan tiada perasaan takut, suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah, emosi cepat terusik, try control the emotion, kecenderungan bersifat dendam, agresif, kelam kabut utk membuat keputusan, kuat daya ingatan, gerak hati yg sangat kuat, pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan org lain, berpenyakit disekitar kepala dan dada, sgt cemburu dan terlalu cemburu

MEI

kekerasan hati & degil, kuat semangat & bermotivasi tinggi, pemikiran yg tajam, mudah marah apabila tidak dikawal, pandai menarik hati org lain & menarik perhatian, perasaan yg amat mendalam, cantik dr segi mental & fizikal, tidak perlu dimotivasikan, tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh org lain, mudah dipujuk, bersikap sistematik (otak kiri)suka berangan, kuat daya firasat, memahami apa yg terlintas di hati org lain tanpa diberitahu, bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit, daya khayalan yg tinggipermikiran yg tajam, pandai berdebat, fizikal yg baik, kelemahan sistem pernafasan, suka sastera,seni & muzik serta melancong, tidak berapa suka duduk dirumah, tidak boleh duduk diam, tidak punya ramai anak, rajin dan bersemangat tinggi, agak boros

JUN
berfikiran jauh & berwawasan, mudah ditawan krn sikap baik, berperangai yg lemah lembut, mudah berubah sikap, perangaiidea @moodidea yg terlalu banyak dikepala, bersikap sensitif, otaknya aktif (sentiasa berfikir), sukar melakukan sesuatu dgn segera, bersikap suka menangguh-nangguh, bersikap terlalu memilih & mahukan yg terbaik, cepat marah &cepat sejuk, suka bercakap & berdebat, suka buat lawak & bergurau, otaknya cerdas berangan-angan, mudah berkawan & pandai berkawan, org yg sangat tertib, pandai mempamerkan sikap mudah kecil hati, mudah kena selsema, suka berkemas, cepat rasa bosan, sikap terlalu memilih & cerewet, kurang mempamerkan perasaan, lambat nak sembuh apabila terluka hati, suka kepada barang yang berjenama, mudah menjadi eksekutif, kedegilan yg tidak terkawal, sesiapa yg memuji saya adalah musuh saya tetapi siapa menegur saya adalahkawan saya.

JULAI
Sangat seronok didamping, Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki, Agak pendiam kecuali diransang, Ada harga dan maruah diri, Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkanMudah dipujuk dan bercakap lurusSangat menjaga hati orang lainSangat peramahEmosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinyaBerjiwa sentimental jarang berdendam mudah memaafkan tapi sukar melupakan tidak suka benda remeh-temeh membimbing cara fizikal dan mental sgt peka, caring dan mengasihi serta penyayang layanan yg serupa dgn semua orang tinggi daya simpati pemerhatian yg tajamsuka menilai org lain dgn pemerhatian mudah dan rajin belajar suka muhasabah diri suka megenangkan peristiwa atau kawan lamasuka mendiamkan dirisuka duduk dirumahsuka tunggu kawan tapi tak cari kawantak agresif kecuali terpaksa lemah dari segi kesihatan perutmudah gemuk kawal tak kawal dietminta disayangimudah terluka hati tapi lambat pulihterlalu mengambil beratrajin dalam membuat kerja

OGOS
suka berlawak, mudah tertawan kepadanya, sopan santun dan caring terhadap org lain, berani dan tidak tahu takut. orgnya agak tegas & bersikap kepimpinan, pandai pujuk org lain terlalu pemurah & bersikap ego, nilai harga diri yg sangat tinggi, dahagakan pujian, semangat juang yg luar biasa. cepat marah & mudah mengamuk, mudah marah apabila cakapnya dilawan. sangat cemburu, daya pemerhatian yg tajam & teliti, cepat berfikir, fikiran yg berdikari, suka memimpin & dipimpin. sifat suka berangan, berbakat dlm seni lukis,hiburan & silat. sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk. cepat apabila ditimpa penyakit, belajar utk relax, sikap kelam kabut, romantik ,pengasih,penyayang suka mencari kawan

SEPTEMBER
sangat bersopan santun & bertolak ansursangat cermat,teliti & teratursuka menegur kesilapan org lain & mengkritik pendiam tapi panda bercakapsikap sangat cool sangat baik & mudah simpati sangat perihatin & terperinci,amanah,setia & jujurkerja yg dilakukansangat sempurnasangat sensitif ygtidak diketahuiorg yg banyak berfikir daya pentaakulan yg baikotak bijak & mudah belajarsuka mencari maklumat kawal diri dari terlalu mengkritikpandai mendorong diri sendirimudah memahami org lain(daya firasat yg tinggi) krn banyak simpan rahsiasuka sukan,hiburan & melancongkurang menunjukan perasaannyaterluka hatinya sangat lama disimpan terlalu memilih pasangansukakan benda yg luasbersistematik

OKTOBER
suka sembang suka org yg sayang padanyasuka ambil jln tengahsangat menawan & sopan santun kecantikan luar & dalamtidak pandai berbohong & berpura-puramudah rasa simpati,baik pentingkan kawansentiasa berkawanhatinya mudah terusik tetapimerajuknya tak lamacepat marahmacam pentingkan diri sendiritidak menolong org kecuali dimintasuka melihatdari perspektifnya sendiritidak sukaterima pandangan orglainemosi yg mudah terusiksuka berangan & pandaibercakapemosi yg kelam kabutdaya firasat yg sangat kuat (terutamanya perempuan)suka melancong,bidang sastera & senipengasih ,penyayang & lemah lembut romantik dlm percintaanmudah terusik hati & cemburuambil berat tentang org lainsuka kegiatan luarorg yg adilboros & mudah dipengaruhi persekitaranmudah patah semangat

NOVEMBER
banyak idea dalam perkara, sukar utk dimengertikan atau difahami sikapnya, berfikiran kehadapan, berfikiran unik dan bijak, penuh dgn idea-idea baru yg luarbiasa, pemikiran yg tajam, daya firasat yg sgt halus dan tinggi, bagus utk jadi doktor, cermat dan teliti, personality dinamik, sifat yg berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia, banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra, berani, pemurah, setia dan byk kesabaran, terlalu degil dan keras hati, apabila hendak. Diusahakan sehingga berjaya, taksuka marah kecuali digugat, mudah ambil berat terhadap orang lain, pandai muhasabah diri, cara berfikir lain dari org lain, otak yg sangat tajam, pandai mendorong diri sendiri, tidak hargai pujian, kekuatan semangat dan daya juang yg sgt tinggi, dan apabila hendak sesuatu cuba sampai berjaya, badan yg tough, kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam, romantik, tidak pasti dgn hubungan kasih sayang, suka duduk dirumah, sangat rajin dan berkemampuan tinggi, amanah, jujur setia dan pandai berahsia, tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi, bercita-cita tinggi, perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah

DISEMBER
Sangat setia dan pemurahBersifat patriotikSangat aktif dalam permainan dan pergaulanSikap kurang sabar dan tergesa-gesaBercita-cita tinggiSuka menjadi orang yang berpengaruh dlm organisasiSeronok didampingiSuka bercampur dgn org Suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelaiSangat jujur amanah dan bertolak ansurTidak pandai berpura-puraCepat marahPerangai yg berubah-ubahTidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggiBenci pada kongkonganSuka berlawakPandai buat lawak dan berfikiran dgn logik

Wednesday, May 29, 2013

surat tawaran sambung belajar

Assalamualaikum..

28 mei 2013 pagi aggaran dalam pukul 10 lebih cmtu baru je lepas basuh pinggan masuk bilik just nak tengok phone takut2 ade msej sesape kan .. dah lah buat silent tak perasaan lak tu kebetulan masa masuk dpatlah paggilan dari 07******* ..blur masa tu jangan ckaplah kan punyelah pelik number dari mana pulak ni ..bile angkat call boleh saya bercakap dengan siti shahirah binti mohamad ? sha pon mula lah ckap ye saya .. blur lagi aku ke ?haha ..awak dapat tawaran untuk sambung blaja di uitm ..sila layari laman web www.online.uitm.edu ...blabla la kan .. tk sempat nk check terus call abg sha kate dpt satu family suke ..abg sha yg accept tawaran tu ..haha .. klau tak sebenarnye nk masuk kolej islam antarabangsa ..khamis ni patutnye masuk ..da dpt blaja kat uitm kan ..free pulak tu ...tk nk lah lepaskan peluang kan ..mungkin Allah tu ade jalan yg lebih baik utk kite kan .. alhamdulilah dapat jugak ke uitm .. tapi jauhlah dri mak ..hmm nasib baik 6 bulan ...ke johor lah sha lepas ni ..di segamat ..huhu

Saturday, December 4, 2010

senyum syg sye..^^..her name rossnani binti samat..lebih suke dipanggil dengan panggilan nanie..
haha!..nie kwn yg paling aq syg^^..erk!hehe..jgn pikir laen eh...kwn baek tau!(bff@kks)haha..tau ke kks tu ape?kks tu kawan karib selamanye la...hahaha
dye baik sgt...cun lak tu...aq suke kawan ngan dye sabab dye gile2 n rock!haha..SAKAI !~I LIKE! tu lah ayat kesukaan nye...haha...nak tau nape dye suke ayat tu...eh mane ley bgtau..haha...rahsia kami bertige...hihi...
tp 1 je r aq tak suke gile ngan perangai aq sowang nie ialah panas baran yg tak terkate....adoi...bile dye panas baran ...jgn la ckp ngan dye...lebih baek dye release panas dye tu...takot aq tgk ...hahaha...yg paling aq tak ley lupe mase lgi bpe ary nak pekse tu...mase ngah susun meja....dye mara ..hahahaha...lawak yg jdi mangse tu yg tak ley belah tu...yg jdi mangse tu ialah org sgt bertuah ..hahaha...iaitu encik haziman...hohoho...mmg syok...tak pasal cikgu haziman kene mara ngan kwn aq sowang nie..dan kwn aq sowang nie kene pggil cikgu tu dgn pggilan makcik...hahaha..mmg sakai...hahaha!
kdg2 aq geram jugak ngan perangai si nanie nie..tak tau nape...nak tau...klu aq nanges mesty dye pujok aq...klu owg laen mesty tak berani nak pujok aq..tu lah aq syg dye tu...nak tau aq penah nanges sesame ngan dye time kat dalam bilik kis...(kamar ilmu salbiah)sbb rindu kat abah kiteowg...eh maksod aq abah masing2 la...hehe...
aq suke perangai dye simple...dye ngan aq...mmg suke giele coklat^^love coklat!love cheese!hehe..
eh...gedik lak aq nie....kiteowg nie mcm kakak ngan adik u know!hihi...sape adik eh?dah tentu la aq!hahahaha...
hari tu...aq saje nk tengok kwn2 aq marah ke tak kat aqbile aq aq remove dyeowg...nanie nie owg yg paling marah n sedih ngan perangai aq...hihi...hahaha....aq tetap syg kau la nanie...hihihi
k2...mau check it luw...bye2...love u my huny bezfriend!